Назад в новини
8843

Dnipro-M в Антарктиді: як український полярник врятував дослідницький човен

Український полярник Олександр Книжатко вже понад 4 місяці працює на антарктичній станції «Академік Вернадський». У нашій традиційній рубриці, присвяченій Крижаному континенту, хочемо розповісти вам свіжі цікавинки та інсайди про будні дизеліста-електрика в Антарктиді. Звичайно, не обійдеться без інструменту!

Як український полярник врятував дослідницький човен - Фото 1

«Тепла» полярна зима

В Антарктиді вже закінчується зима. Але полярники, які бували тут раніше, кажуть, що цьогоріч з погодою щось не так. «Океан до середини серпня не вкривався льодом, хоча, на попередніх зимівлях в цей час його товщина вже складала як мінімум 20 см. Та й середня температура не є надто низькою — термометри показують -5 градусів за Цельсієм, а бували періоди, що й у найхолодніші дні стовпчик термометра опускався не нижче -20, — розповідає Олександр. — До того ж про теплу зиму свідчать великі колонії пінгвінів на островах навколо станції та кити, які не мігрували у більш теплі води. Зміна клімату охоплює всю планету, включно з Білим континентом».

Як український полярник врятував дослідницький човен - Фото 2

Цієї зими океан біля Антарктиди довго не замерзав

Попри, здавалося б, «високі» для цієї місцевості температури, працювати на відкритому повітрі все одно складно, каже полярник. Адже через високу вологість повітря -7 відчуваються як -20. «Якщо на вулиці зняти рукавиці, пальці «качаніють» за дві хвилини. Перебувати тут без відповідного екіпірування — спеціальних комбінезонів та кількох шарів термобілизни — неможливо. У човні, коли особливо не рухаєшся, вітер підсилює відчуття мінусової температури ще більше. А виходи в море тривають практично весь світловий день, десь 4-5 годин», — ділиться спостереженнями полярник.

Як український полярник врятував дослідницький човен - Фото 3

Неймовірні краєвиди

«Порятунок» головного човна на станції

Плавання на моторних човнах — велика частина життя науковців і технічного персоналу «Вернадського». Олександр, як ми вже розповідали у попередніх випусках, опанував професію драйвера та допомагає вченим дістатися до місць спостережень. Але обслуговувати човен — це не тільки історії про плавання.

Як український полярник врятував дослідницький човен - Фото 4

Човен, який довелось рятувати від пошкодження

Одного разу пiд час виходу пошкодився балон плавзасобу. «Ми маємо кілька човнів, але той, що постраждав, основний для дальніх мандрівок. Без нього всі біологічні дослідження з виходом в океан опинилися під загрозою — їх довелося б згорнути до літа. Тому я вирішив полагодити човен та здобув під час цього багато нових знань, — згадує Олександр. — Тут, на станції, та й в Антарктичному центрі, не дуже вірили, що вийде повернути його до ладу. Хоча розумів, що досвіду в ремонті човнів у мене нуль, вирішив не здаватись. Подивився в інтернеті кілька відео, як це робити, а також знайшов фахівців у Дніпрі, які б могли проконсультувати й дати поради з ремонту. Мені радо погодились допомогти, розповіли про технологію і важливі нюанси».

Як український полярник врятував дослідницький човен - Фото 5

Звичайно, у такій нестандартній ситуації не обійшлось без використання інструментів. Полярник розповів, що під час ремонту йому потрібно було зняти пошкоджений ПВХ матеріал. «Виявилось, найзручніше зробити це можна гравером із наждачною пелюстковою насадкою. За два тижні після ремонту й проведених випробувань в майстерні та на воді, наш Defender знову повернувся у «флотилію» полярників та зараз справно долає хвилі. Саме на ньому я отримав змогу здійснити одну з своїх мрій — зблизька спостерігати косаток», — розповідає майстер.

Лише минулого місяця драйвери разом з біологинею експедиції Оксаною Савенко подолали на човні майже 600 км (в умовах зими у Південному океані це дуже багато). Олександр говорить, що завдяки наполегливості науковиці на цьому човні вдалося взяти понад 60 біопсій у китів — це рекорд для українських досліджень в цьому регіоні Антарктики, адже подібну роботу взимку зробили вперше.

Небуденні будні

Життя технічного персоналу станції — надзвичайно різноманітне. Крім основної справи — життєзабезпечення систем «Вернадського», полярники знаходять для себе додаткові фронти робіт. І, зазвичай, вони потребують майстерності та надійного інструменту.

Як український полярник врятував дослідницький човен - Фото 6

Олександр за роботою

«Ми з системним механіком та лікарем зробили ремонт підлоги на кухні: відновили пошкоджені ділянки та настелили новий лінолеум. Після цього всією командою принесли нову габаритну кухонну техніку та підключили її, — каже Олександр. — Тепер наш кухар із ще більшим натхненням працює над своїми смачними стравами. Коли робиш щось корисне, час минає непомітно».

Як український полярник врятував дослідницький човен - Фото 7

Полярники облаштовують кухню станції

Олександр любить майструвати, тому коли побачив, що лузи більярдного столу в барі «Фарадей» не в найкращому стані, виготовив необхідні деталі, самостійно освоївши основи токарної справи.

Як український полярник врятував дослідницький човен - Фото 8

Інструмент допоміг створити й зручні лузи для любителів більярду

Також майстер зробив каркас для нової лебідки, який додатково слугує органайзером для необхідних в човні речей. Всі інструменти Dnipro-M, які дизеліст взяв із собою в експедицію, працюють справно і без жодних нарікань, зазначає майстер.

Як український полярник врятував дослідницький човен - Фото 9

Олександр змайстрував лебідку-органайзер

Полярник розповів, що у вільний час не сумує, адже на станції завжди є, чим себе зайняти: «Можна читати книжки в бібліотеці, дивитись фільми чи серіали. Набридло сидіти в приміщенні — бери лижі та гайда на вершину льодовикового купола, звідки відкриваються неймовірні краєвиди. Зараз маємо ідею провести день і ніч у наметі десь за межами станції. Просто цікаво, як це — кемпінг в Антарктиді». 

Як український полярник врятував дослідницький човен - Фото 10

На лижі!

Як український полярник врятував дослідницький човен - Фото 11

Як український полярник врятував дослідницький човен - Фото 12

Хмари незвичайної форми біля станції

Мідвінтер та «крижані купання» в Антарктиді

Щороку 21 червня полярники відзначають свято середини зими — Мідвінтер. В цей день вся команда купається у Південному океані. «Цей звичай є не тільки на «Вернадському», а й на інших антарктичних станціях. Тільки після занурення в океан можна називати себе справжнім зимівником. Дехто з нас одягав тематичні костюми для купання. Наш бейскомандер був у ролі пірата, а хтось пірнав у крижану воду тільки з традиційним обов’язковим аксесуаром — краваткою, — розповідає Олександр. — Для того, щоб швидше зігрітись після крижаної ванни, наш кухар частував усіх смачним глінтвейном». 

Як український полярник врятував дослідницький човен - Фото 13

Олександр за мить до «посвяти» у справжні зимівники на Мідвінтер

Як український полярник врятував дослідницький човен - Фото 14

Святкові смаколики

Це свято полярники проводять з конкурсами та змаганнями, які стартують за кілька днів: влаштовують чемпіонати з дартцу, гольфу, більярду, шахів, підтягування на перекладині (до слова, Олександр став першим у чемпіонаті з більярду). Також на Мідвінтер отримують вітальні листівки з інших полярних станцій, а переможцям змагань вручають грамоти та подарунки.

Як український полярник врятував дослідницький човен - Фото 15

Вітальна листівка на свято