Як зарядити автомобільний акумулятор зарядним пристроєм
Зміст:
- Розряджений акумулятор
- Загальні поради щодо заряджання
- Покрокова експлуатація зарядного пристрою
- Питання про зарядку автомобільного акумулятора
Будь-який акумулятор, який активно експлуатується в автомобілі, рекомендовано заряджати двічі на рік: перед та після зимового сезону. Крім того, необхідно періодично перевіряти напругу — якщо після 10-12 годин роботи вона становить менше 12,5V, значить час зарядити акумулятор. Зазвичай на корпусі вказана інформація, яка допоможе підібрати необхідний зарядний пристрій.
Якщо така інформація відсутня, можна скористатися простою формулою. Наприклад, якщо ємність вашого акумулятора 100 А·год, то поділивши її на 10 год (ідеальний час зарядки 7-10 год), ви отримаєте значення максимального зарядного струму — 10 А.
Як зрозуміти, що автомобільний акумулятор розрядився?
Існують як прості методи перевірити стан АКБ, так і методи точної діагностики.
Первинні признаки розрядженого акумулятора
Ви можете піти від зворотного: батарею можна вважати робочою, якщо вона:
- може приймати електричний струм зарядом 1/10 від її номінальної потужності;
- може видавати струм заявленої потужності;
- має силу струму, яку вказав виробник;
- довго тримає заряд.
Якщо хоча б один пункт не відповідає істині, значить, акумуляторна батарея на автомобілі знаходиться в стані розряду або почала приходити в непридатність.
Повністю розряджений акумулятор можна впізнати за наступними ознаками:
- мотор не заводиться, навіть якщо батарею нещодавно заряджали;
- зарядженість батареї відразу падає після зарядки;
- колір електроліту помутнів або став чорним;
- під час зарядки сильно підвищується температура АКБ (хоча б однієї з банок);
- від акумулятора йде неприємний запах.
Методи точної діагностики акумулятора
Для цього вам знадобляться декілька приладів: тестер, мультиметр, зарядний пристрій, струмові кліщі та навантажувальна виделка. Вони допоможуть провести тест, який вкаже на точний стан батареї.
З акумулятора потрібно зняти клеми та підключити до нього мультиметр. Прилад повинен знаходитися в режимі виміру напруги (20 В, постійний струм). Встановлюйте щупи у відповідності до полярності — червоний щуп потрібно підключити до полюса «плюс», а чорний — до «мінус». В залежності від показників, які видасть мультиметр, можна достатньо точно визначити стан акумулятора:
- 11,9–12,2 В. Рівень заряду знаходиться на нулі — потрібно терміново зарядити АКБ, тому що в ній вже, вірогідно, почалася сульфатація.
- 11,2–11,7 В. Напруга в таких межах означає, що всередині обломалася пластина. В такій батареї підвищується опір, тому замість зарядки вона починає «закипати». Такий акумулятор не здатний видавати пусковий струм, достатній для запуска двигуна.
- 10,4–10,7 В. Така напруга на клемах батареї може бути при замиканні між пластинами з різним знаком в одній банці. Через коротке замикання акумулятор дуже швидко розряджається, а напруга в банці буде знаходитися на рівні 0 В.
- 9 В або менше. Акумулятор знаходиться в стані глибокої розрядки через невимкнене світло, габарити або багажник, який забули закрити.
Якщо обладнання під рукою немає, можна провести інший тест. Потрібно увімкнути на незаведенному авто дальнє світло та залишити його на 20 хвилин. Після цього потрібно спробувати запустити двигун. Якщо в акумуляторі є серйозна проблема, мотор не зможе запуститися або його старт буде складним.
Загальні поради щодо заряджання
- перед початком роботи обов'язково ознайомтеся з інструкцією до зарядного пристрою;
- у холодну пору необхідно відігріти акумулятор до кімнатної температури перед початком зарядки;
- пам'ятайте, що ви працюєте зі струмом, тому важливо дотримуватися техніки безпеки;
- не вмикайте зарядний пристрій, якщо він розташований безпосередньо в машині, біля легкозаймистих матеріалів або вибухонебезпечних речовин;
- не використовуйте саморобні кабелі чи подовжувачі;
- не вмикайте зарядний пристрій, якщо він пошкоджений, не намагайтеся відремонтувати його самостійно;
- не використовуйте ЗП для заряджання звичайних батарей.
Покрокова експлуатація зарядного пристрою
Часто буває, що після купівлі нового ЗП виникає потреба перевірити його працездатність без підключення до акумулятора. Зробити це можна так:
- розташуйте клеми так, щоб вони не торкалися одна одної, корпусу пристрою та інших металевих предметів;
- встановіть клавішу вибору напруги зарядки у положення 12V, а перемикач сили зарядного струму на MIN;
- підключіть ЗП до мережі та увімкніть пристрій, при цьому світитиметься індикатор вимикача;
- після того, як на пристрій буде подано електроживлення, ви почуєте характерне гудіння — це означає, що ЗП працює.
Після перевірки не забудьте вимкнути пристрій та від'єднати його від мережі.
Переходимо безпосередньо до зарядки авто:
- спочатку переконайтеся, що ваш акумулятор має робочу напругу 12 або 24V;
- очистіть контакти акумулятора від пилу, бруду та окису;
- приєднайте затискачі до контактів пристрою: червоний до плюсу, чорний — до мінусу;
- переставте перемикач напруги в положення, яке потрібне для вашого акумулятора: 12 або 24V;
- виберіть режим заряджання (мінімальний або максимальний струм) залежно від того, як швидко необхідно зарядити акумулятор;
- підключіть кабель до електромережі та увімкніть ЗП. При цьому світитиметься відповідний індикатор.
Відразу після включення до мережі амперметр показуватиме поточне значення струму зарядки. Спочатку це значення може досягати від 8 до 25 А, але згодом величина струму поступово зменшуватиметься.
ЗП функціонує в автоматичному режимі і самостійно формує величину зарядного струму — немає необхідності постійно контролювати параметри заряджання акумулятора. При цьому не можна залишати ЗП, що працює, без нагляду.
Акумулятор повністю заряджений, якщо значення струму та напруги під час зарядки не змінюються протягом 1-2 годин. Після того як зарядку закінчено відключіть ЗП, від'єднайте кабель від електромережі, зніміть затискачі з акумулятора.
Читайте також: Як вибрати зарядний і пусковий пристрій для акумулятора автомобіля: яке авто ЗП купити
Часті питання про зарядку автомобільного акумулятора
Існує ряд питань, які часто задають про зарядку акумулятора. В цій частині статті ми відповіли на них.
Як відновити акумулятор авто?
В більшості акумуляторів з часом осипаються або засмічуються пластини. Щоб відновити такий акумулятор, виконують наступні дії:
- Батарею промивають дистильованою водою.
- Додають в електроліт десульфатуючу присадку та чекають 2 доби, поки вона повністю не розчиниться.
- Заливають електроліт в акумулятор.
- Декілька разів заряджають та розряджають батарею, встановлюючи струм на рівні 1/10 від максимального.
- Доводять щільність електроліту до номінальної (1,28 г/куб). Для цього потрібно долити дистильовану воду або електроліт з підвищеною щільністю.
Як заряджати обслуговуваний акумулятор?
Обслуговуваний акумулятор це такий, в якому можна викрутити пробки, отримавши доступ до пластин з електролітом. Перед заряджанням такої батареї потрібно викрутити пробки на банках, щоб всередині не накопичувався газ. При підключенні ЗП пристрій спочатку підключається до акумулятора, а вже потім до мережі. Це виключить можливість виникнення іскри.
Як правильно заряджати необслуговуваний акумулятор?
Більшість акумуляторів, які випускаються сьогодні — необслуговувані. Їх необхідно заряджати з використанням автоматичних ЗП, які можуть точно регулювати напругу. Часто на необслуговуваних АКБ є вбудований індикатор заряду, що дозволяє відслідковувати ступінь зарядженості.
Пам’ятайте, що для зарядки потрібно встановити напругу/струм. Занадто високі показники можуть призвести до википання електроліту.
Як правильно заряджати повністю розряджений акумулятор авто?
Правильна зарядка акумулятора, який повністю розрядився, проходить з використанням спеціальних зарядних пристроїв, здатних працювати в режимі десульфатації. Вони зможуть усунути наслідки сульфатації — хімічної реакції свинцевих пластин, що призводить до їх руйнації. Також можна провести серію зарядів малої величини, які називають «тренувальними». Після завершення десульфатації необхідно визначити стан батареї, зрозуміти, який струм необхідний для її зарядки, та зарядити з використанням ЗП.
Як дізнатися, що акумулятор авто повністю зарядився?
- Багато необслуговуваних акумуляторів мають індикатор, який загоряється зеленим кольором, якщо АКБ знаходиться в зарядженому стані.
- На ЗП може бути амперметр. Якщо значення знаходиться на 0 декілька годин, то акумулятор вважається зарядженим.
- Можна заміряти напругу на клемах батареї. Вона заряджена, якщо значення складає 16,3-16,4 В.
Як глибоке розрядження акумулятора впливає на строк його експлуатації?
Кожний акумулятор, який не використовується, потрібно заряджати, інакше він перейде в стан глибокого розрядження. Після розряду знижується ємність батареї. Довше всього прослужить повністю заряджена АКБ, тому періодично слід перевіряти рівень заряду, не допускаючи глибокої розрядки. Правильний догляд за акумулятором дозволяє подовжити строк його життя та зробити його надійніше.
Скільки заряджати акумулятор?
Швидкість заряджання залежить насамперед від ступеня розрядження акумулятора. Зазвичай повністю розряджену батарею можна зарядити за 10-12 годин. Для оцінки часу можна використовувати просту формулу, засновану на ємності акумулятора та струмі заряджання:
Час заряджання (у годинах) = Місткість акумулятора (Ач) / Струм зарядки (A).
Сила струму не повинна перевищувати 10% ємності акумуляторної батареї. Наприклад, якщо акумулятор має ємність 60 Ач, струм зарядки 5 А, то для повного заряду необхідно 12 год. Чим нижча сила струму, тим більше часу піде на підзарядку акумулятора і навпаки.
Важливо:
- Уникайте занадто високих струмів, щоб не пошкодити акумулятор.
- На його довговічність також може вплинути регулярна швидка зарядка, тому рекомендується дотримуватися рекомендацій виробника акумулятора та зарядного пристрою.
- Не рекомендовано довго тримати акумулятор на зарядці. Якщо на амперметрі показники не знижуються протягом кількох годин, заряд повністю відновлений.
Якщо потрібно швидко зарядити акумулятор, наприклад, щоб завести авто, може вистачити 15-20 хвилин заряджання. Це можливо за умови, що батарея ще нова, справна електросистема та дозволяють погодні умови. Після запуску двигуна необхідно буде відключити споживачі електроенергії (фари, магнітолу, обігрів тощо) і їздити тривалий час до повної зарядки акумулятора. Постійні недозарядки можуть негативно позначитися на довговічності акумулятора.