Вибір зарядного пристрою для автомобільного акумулятора
Зміст:
Акумулятор — одна з найбільш малопомітних, але водночас важливих деталей автомобіля. У більшості випадків про нього згадують лише тоді, коли він повністю розряджений і для запуску авто потрібно відновити його заряд. Особливо актуальна ця проблема з настанням холодної пори року і мінусової температури на вулиці. Щоб не турбувати сусіда з проханням «прикурити» вашу батарею і не заводити машину «зі штовхача», рекомендується обзавестися зарядним пристроєм для автомобільного акумулятора.
Зарядний пристрій — спеціальний вид обладнання, призначенням якого є зарядка автомобільного акумулятора від мережі змінного струму. Воно дозволяє зарядити свинцево-кислотну батарею як частково, так і повністю. Пристрій підключається до АКБ за допомогою затискачів, а в електричну мережу — за допомогою мережевого кабелю.
Один раз купивши такий прилад, ви забезпечите свою батарею джерелом електроживлення на довгі роки. При цьому важливо правильно його використовувати. Від його вибору залежить не тільки швидкість зарядки, а й збереження АКБ.
Але як вибрати зарядний пристрій для автомобіля? Для цього потрібно знати принцип роботи АЗП, тип вашої батареї та інші особливості.
Принцип роботи зарядного пристрою
Класичний АЗП складається з трансформатора і випрямляча. Він виробляє постійний струм з напругою 14,4 Вольт. Такий показник дозволяє проходити електричному струму через автомобільний акумулятор. Якщо батарея розряджена не повністю, то напруга в ньому становить близько 12 В. Таку батарею складно буде зарядити пристроєм, у якого вихідний струм також 12 В. Тому за оптимальну величину прийнято вважати саме 14,4 В.
У процесі зарядки автоаккумулятора зростає його внутрішній опір, а зарядний струм — зменшується. Коли показник напруги акумулятора наближається до 12 В, струм наближається до нуля. Дані значення свідчать про успішне закінчення процесу зарядки — ЗП можна відключати від мережі, а потім знімати затискачі з клем.
З огляду на технологічні особливості автомобільних акумуляторів, їх прийнято заряджати струмом величиною 10% від ємності. Наприклад, якщо ємність вашого акумулятора складає 90 А/год, то оптимальний струм зарядки буде в межах 9 А. Час підзарядки у цьому випадку складе близько 10 годин.
Важливо ознайомитися з інструкцією перед застосуванням ЗП, оскільки кожен пристрій може мати свої особливості експлуатації.
Параметри зарядних пристроїв
При виборі зарядного пристрою для автомобільного акумулятора слід керуватися значенням струму зарядки, його напругою і режимами роботи.
Струм зарядки
Найважливішим параметром при виборі ЗП є струм заряду. Він вимірюється в Амперах. Величину струму слід вибирати виходячи з ємності вашої батареї. Як говорилося вище, струм має бути в межах 10% від її номінальної ємності. При ємності батареї в 65 А/год оптимальна величина струму зарядки дорівнює 6,5 Ампер. Менше значення струму не несе в собі ніякої шкоди для акумуляторної батареї, але сам процес зарядки значно затягнеться.
При виборі зарядного пристрою слід зупинитися на моделях, струм зарядки яких дорівнює або трохи перевищує 10% ємності батареї. В такому випадку пристрій повністю розкриє свій потенціал, а не стане працювати на межі можливостей.
Рекомендується вибирати моделі з можливістю регулювання струму зарядки, що стане запорукою рівномірного процесу заряду АКБ.
Напруга
Для легкових автомобілів напруга ЗП має становити 12 В. Сучасні моделі також можуть перемикатися на значення 6 і 24 В, що розширює можливості пристрою. Дані значення підходять для зарядки акумуляторних батарей мотоциклів і вантажних автомобілів відповідно. Якщо ви не плануєте заряджати ці види транспорту, то переплачувати за функцію перемикання напруги немає сенсу.
Режими роботи ЗП
Сучасні зарядні пристрої мають спеціальний режим для швидкої зарядки (Boost) до значення, достатнього для запуску двигуна. Він передбачає підвищений струм зарядки для швидкого заряду батареї. У такому режимі можна зарядити АКБ усього за 15 хвилин. Однак застосовувати цю функцію часто все ж не рекомендується, оскільки акумулятор має заряджатися постійним струмом поступово.
Також існують ЗП для одночасної зарядки декількох батарей за умов паралельного або послідовного підключення. У деяких випадках для їх роботи можуть знадобитися спеціальні перехідники. Такі пристрої використовуються на СТО, але для будинку вони будуть нерентабельними.
Як вибрати зарядний пристрій для автомобільного акумулятора?
Щоб правильно вибрати зарядний пристрій, в першу чергу, слід визначити тип акумулятора вашого автомобіля і його ємність. Також слід звертати увагу на такі параметри:
- потужність;
- тип живлення ЗП;
- додатковий функціонал;
- оснащення.
Типи автомобільних акумуляторів
За типом конструкції АЗП бувають трансформаторні та імпульсні. Перший тип відрізняється деякою громіздкістю. Він використовує трансформатори і випрямлячі струму. Другий — більш компактний, що робить його кращим для побутового використання. Крім того, такий тип обладнується захистом від короткого замикання.
Основні типи акумуляторних батарей, які використовуються в сучасних автомобілях — це свинцево-кислотні та літій-іонні. Перший тип батарей найбільш популярний завдяки своїй універсальності і невеликій вартості. У свою чергу, свинцево-кислотні батареї діляться на:
- Lead-Acid — тип батарей 6 і 12 В, що обслуговуються. Вони потребують хорошої вентиляції і регулярного обслуговування. Їхнім головним недоліком є високий ступінь саморозряду.
- Valve Regulated Lead-Acid (VRLA) — батареї 2, 4, 6 і 12 В, що обслуговуються. Це бюджетний тип акумуляторів у герметичному корпусі. Вони не вимагають додаткової вентиляції і можуть бути використані у приміщенні.
- Absorbent Glass Mat Valve Regulated Lead-Acid (AGM VRLA) — тип батарей 4, 6 і 12 В, що обслуговуються. Це найсучасніший тип батарей. Він має абсорбований електроліт і сепаратори зі скловолоконними роздільниками, які захищають свинцеві пластини від руйнування. Такі агрегати не тільки забезпечують високу швидкість зарядки, а й дозволяють повністю відновити заряд розрядженого акумулятора.
- GEL Valve Regulated Lead-Acid (GEL VRLA) — сучасна модифікація необслуговуваних батарей 2, 4, 6 і 12 В з використанням технології гелеобразного електроліту. Для гелевих батарей потрібне забезпечення необхідного рівня струму і напруги в процесі зарядки.
Літій-іонні батареї — найпоширеніше джерело живлення серед електромобілів. Їхніми особливостями є:
- більш висока напруга і щільність накопичуваної енергії;
- уповільнення процесу саморазряджання (не більше 20% за рік);
- вищий період експлуатації в порівнянні з іншими типами.
До недоліків літій-іонних батарей відносяться:
- більш висока вартість;
- малий температурний діапазон;
- ушкодження і порушення герметичності корпусу підвищує ризик вибуху батареї.
Ємність АКБ
Ємність акумулятора автомобіля також є одним з параметрів вибору ЗП. Сучасні «зарядки» не мають суворої прив'язки і розраховані на певний діапазон ємності батарей. Це спрощує вибір відповідної моделі серед усього асортименту.
Акумулятор і зарядний пристрій мають збігатися за величиною ємності. Значна невідповідність ємності батареї і можливостей ЗП тягне за собою передчасний знос обох пристроїв, а в деяких випадках може стати причиною виходу з ладу одного з них.
Потужність
Визначає кількість споживаної енергії самим пристроєм і навантаження, яке створюється в процесі його роботи. Чим більше потужність, тим більша сила струму, що видається зарядним пристроєм. Пусковий струм вимагає великої потужності, тому рекомендується вибирати модель із запасом приблизно 15%.
Живлення
За типом живлення автомобільні зарядні пристрої можуть працювати від звичайної побутової мережі (220 В) або від промислової (220/380 В). Другий варіант відноситься до числа професійних апаратів для СТО.
Також існують моделі 12 В. Вони підключаються до бортової мережі іншого автомобіля. З їхньою допомогою можна зарядити акумулятор без його від'єднання від бортової мережі.
Додатковий функціонал
Зарядний пристрій для автомобільного акумулятора може мати різні функції:
- захист від перезарядки і перегріву;
- захист від короткого замикання на клемах;
- захист від помилкової переполюсовки;
- захист від перевищення максимально зарядного струму;
- стабілізатор напруги;
- функцію десульфатації та інші.
Оснащення
Зарядні пристрої повинні оснащуватися амперметром, вольтметром та індикатором зарядки. Такі апарати можуть мати регулятор сили струму, за допомогою якого можна змінювати силу струму зарядки і точно налаштувати пристрій під потрібні вимоги для АКБ.
Також можна придбати додаткові аксесуари для АЗП.
Поради щодо вибору ЗП
- купуючи зарядний пристрій, надавайте перевагу спеціалізованим магазинам і відомим брендам;
- оглядайте на предмет пошкоджень як сам пристрій, так і його складові частини (кабелі, затискачі);
- ЗП має відповідати всім вимогам пожежної та електробезпеки;
- якщо ви часто використовуєте автомобіль взимку, то рекомендується придбати пуско-зарядні пристрої — універсальні апарати, які суміщають у собі функціонал ЗП і пускових пристроїв. З їхньою допомогою можна легко зарядити АКБ в умовах низьких температур або після довгого простою автомобіля.
Володіючи певними знаннями і отриманими порадами, ви зможете зробити правильний вибір.