Назад в новини
8774

Зарядка акумулятора автомобіля: робимо це правильно

Зміст:

  1. Розряджений акумулятор
  2. Процес зарядки автомобільного акумулятора
  3. Питання про зарядку автомобільного акумулятора

 

В кожному автомобілі є елементи, що використовують електричну енергію. Без неї не будуть працювати фари та гудок, не заведеться й сама автівка. За подачу електроенергії відповідає акумулятор, встановлений під капотом. Коли автомобіль їде, генератор підзаряджає батарею. Тим не менше, бувають випадки, коли акумулятор потребує підзарядки. Якщо не провести її вчасно, термін його експлуатації скоротиться. Для зарядки знадобиться спеціальний зарядний пристрій.

Як зрозуміти, що автомобільний акумулятор розрядився?

Існують як прості методи перевірити стан АКБ, так і методи точної діагностики.

Первинні признаки розрядженого акумулятора

Ви можете піти від зворотного: батарею можна вважати робочою, якщо вона:

  • може приймати електричний струм зарядом 1/10 від її номінальної потужності;
  • може видавати струм заявленої потужності;
  • має силу струму, яку вказав виробник;
  • довго тримає заряд.

Якщо хоча б один пункт не відповідає істині, значить, акумуляторна батарея на автомобілі знаходиться в стані розряду або почала приходити в непридатність.

Повністю розряджений акумулятор можна впізнати за наступними ознаками:

  • мотор не заводиться, навіть якщо батарею нещодавно заряджали;
  • зарядженість батареї відразу падає після зарядки;
  • колір електроліту помутнів або став чорним;
  • під час зарядки сильно підвищується температура АКБ (хоча б однієї з банок);
  • від акумулятора йде неприємний запах.

Зарядний пристрій для автомобільного акумулятора Dnipro-M

Методи точної діагностики акумулятора

Для цього вам знадобляться декілька приладів: тестер, мультиметр, зарядний пристрій, струмові кліщі та навантажувальна виделка. Вони допоможуть провести тест, який вкаже на точний стан батареї.

З акумулятора потрібно зняти клеми та підключити до нього мультиметр. Прилад повинен знаходитися в режимі виміру напруги (20 В, постійний струм). Встановлюйте щупи у відповідності до полярності — червоний щуп потрібно підключити до полюса «плюс», а чорний — до «мінус». В залежності від показників, які видасть мультиметр, можна достатньо точно визначити стан акумулятора:

  1. 11,9–12,2 В. Рівень заряду знаходиться на нулі — потрібно терміново зарядити АКБ, тому що в ній вже, вірогідно, почалася сульфатація.
  2. 11,2–11,7 В. Напруга в таких межах означає, що всередині обломалася пластина. В такій батареї підвищується опір, тому замість зарядки вона починає «закипати». Такий акумулятор не здатний видавати пусковий струм, достатній для запуска двигуна.
  3. 10,4–10,7 В. Така напруга на клемах батареї може бути при замиканні між пластинами з різним знаком в одній банці. Через коротке замикання акумулятор дуже швидко розряджається, а напруга в банці буде знаходитися на рівні 0 В.
  4. 9 В або менше. Акумулятор знаходиться в стані глибокої розрядки через невимкнене світло, габарити або багажник, який забули закрити.

Якщо обладнання під рукою немає, можна провести інший тест. Потрібно увімкнути на незаведенному авто дальнє світло та залишити його на 20 хвилин. Після цього потрібно спробувати запустити двигун. Якщо в акумуляторі є серйозна проблема, мотор не зможе запуститися або його старт буде складним.

Процес зарядки автомобільного акумулятора

Якщо стало зрозуміло, що необхідно зарядити батарею, виконайте наступні дії:

Як підготувати акумулятор до зарядки?

Якщо акумулятор необслуговуваний:

  1. Зніміть акумулятор з авто. Якщо часу дуже мало, можна просто відімкнути його від бортової мережі.
  2. Щоб гарантувати хороший контакт, потрібно очистити клеми.
  3. Рекомендується почистити поверхню акумулятора чистою сухою ганчіркою або змочити її в 10% розчині нашатирного спирту.

Якщо акумулятор обслуговуваний, потрібно виконати ще декілька дій:

  1. Обов’язково відкрутіть пробки на банках або відкрийте заглушку. Це дозволить парі виходити назовні, не роздуваючи акумулятор.
  2. Якщо в якій-небудь з банок не вистачає електроліту, потрібно долити в неї дистильованої води. Перевірте, що вона повністю покрила пластини.

Зарядка акумулятора

Ви можете заряджати акумулятор в двох режимах:

  • при постійному струмі;
  • при постійній напрузі.

Правильна зарядка АКБ авто

Зарядка при постійному струмі

Формула для розрахунку величини струму: 0,1 х С20. Потрібно взяти 1/10 від номінальної ємності батареї при тривалості заряджання 20 годин. Щоб регулювати струм в такому режимі, знадобиться пристрій для регулювання.

Якщо ви вирішили заряджати струмом постійної величини, потрібно буде коригувати електричний струм кожні декілька годин. В кінці процесу батарея буде виділяти значну кількість газу. По мірі збільшення напруги потрібно зменшувати струм. Коли значення напруги дійде до 14,4 В, потрібно скоротити електрику до 0,05 від ємності акумулятора. Після досягнення значення в 15 В потрібно подавати електричний струм в 0,025 від ємності АКБ.

Вважається, що батарея знаходиться в зарядженому стані, коли показники струму та напруги зберігаються на протязі 2 годин без змін. Сучасні батареї (необслуговувані) видають при цьому близько 16,4 В.

Час заряджання акумулятора авто

Час заряду акумулятора авто будь-яким з методів приблизно однаковий та складає 10-12 годин. Це при умові, що батарея повністю розряджена. Якщо ж АКБ розряджена не повністю, час скоротиться.

Контроль за рівнем електроліту

Перед заряджанням потрібно перевірити електроліт. В сучасних акумуляторах є «вічка» або відмітки на корпусі, які показують його мінімальний та максимальний рівень. Якщо рівень електроліту впав, потрібно долити його або дистильовану воду.

Безпечна зарядка авто

Правила безпеки

Під час заряджання батареї відбувається небезпечний хімічний процес — виділяються водень та кисень. Змішуючись, вони утворюють вибухонебезпечну речовину. Щоб зарядка була безпечною, потрібно слідувати наступним правилам:

  • Приміщення, в якому заряджається акумулятор, повинно добре провітрюватись.
  • Не можна заряджати АКБ поруч з відкритим вогнем або використовувати обладнання, що призводить до виникнення іскор.
  • Якщо немає можливості зняти акумулятор з авто, потрібно відключити мінусовий дріт.

Читайте також: Як вибрати зарядний і пусковий пристрій для акумулятора автомобіля: яке авто ЗП купити

Часті питання про зарядку автомобільного акумулятора

Існує ряд питань, які часто задають про зарядку акумулятора. В цій частині статті ми відповіли на них.

Як відновити акумулятор авто?

В більшості акумуляторів з часом осипаються або засмічуються пластини. Щоб відновити такий акумулятор, виконують наступні дії:

  1. Батарею промивають дистильованою водою.
  2. Додають в електроліт десульфатуючу присадку та чекають 2 доби, поки вона повністю не розчиниться.
  3. Заливають електроліт в акумулятор.
  4. Декілька разів заряджають та розряджають батарею, встановлюючи струм на рівні 1/10 від максимального.
  5. Доводять щільність електроліту до номінальної (1,28 г/куб). Для цього потрібно долити дистильовану воду або електроліт з підвищеною щільністю.

Як заряджати обслуговуваний акумулятор?

Обслуговуваний акумулятор це такий, в якому можна викрутити пробки, отримавши доступ до пластин з електролітом. Перед заряджанням такої батареї потрібно викрутити пробки на банках, щоб всередині не накопичувався газ. При підключенні ЗП пристрій спочатку підключається до акумулятора, а вже потім до мережі. Це виключить можливість виникнення іскри.

Як правильно заряджати необслуговуваний акумулятор?

Більшість акумуляторів, які випускаються сьогодні — необслуговувані. Їх необхідно заряджати з використанням автоматичних ЗП, які можуть точно регулювати напругу. Часто на необслуговуваних АКБ є вбудований індикатор заряду, що дозволяє відслідковувати ступінь зарядженості.

Пам’ятайте, що для зарядки потрібно встановити напругу/струм. Занадто високі показники можуть призвести до википання електроліту.

Як правильно заряджати повністю розряджений акумулятор авто?

Правильна зарядка акумулятора, який повністю розрядився, проходить з використанням спеціальних зарядних пристроїв, здатних працювати в режимі десульфатації. Вони зможуть усунути наслідки сульфатації — хімічної реакції свинцевих пластин, що призводить до їх руйнації. Також можна провести серію зарядів малої величини, які називають «тренувальними». Після завершення десульфатації необхідно визначити стан батареї, зрозуміти, який струм необхідний для її зарядки, та зарядити з використанням ЗП.

Як дізнатися, що акумулятор авто повністю зарядився?

  1. Багато необслуговуваних акумуляторів мають індикатор, який загоряється зеленим кольором, якщо АКБ знаходиться в зарядженому стані.
  2. На ЗП може бути амперметр. Якщо значення знаходиться на 0 декілька годин, то акумулятор вважається зарядженим.
  3. Можна заміряти напругу на клемах батареї. Вона заряджена, якщо значення складає 16,3-16,4 В.

Як глибоке розрядження акумулятора впливає на строк його експлуатації?

Кожний акумулятор, який не використовується, потрібно заряджати, інакше він перейде в стан глибокого розрядження. Після розряду знижується ємність батареї. Довше всього прослужить повністю заряджена АКБ, тому періодично слід перевіряти рівень заряду, не допускаючи глибокої розрядки. Правильний догляд за акумулятором дозволяє подовжити строк його життя та зробити його надійніше.